A természetesség és az egyszerűség a gyógyító gyakorlatban

Képzés pszichológusoknak, terapeutáknak!

Ezen képzési anyag is szerzői jogokkal rendelkezik. Bármilyen felhasználása a szerző írásbeli engedélyéhez kötött!

 

A természetesség és az egyszerűség jelenléte a gyógyító gyakorlatban

A természetesség, mind a személyes emberi tényezők által, mind a lelki folyamatok által

A terapeuta személyes természetes hatásmechanizmusának tudatosítása és a tudatos érzékelésen alapuló szimbólumokat aktívan használó éber terápia lényege

Önmagunk természetes, valódi jelenléte a terápiákban a kulcsa a jól összekapcsolódó, az érthető tudást átadó gyógyításnak.

A természetben természetesen, egyszerűen, felszabadultan

Ahhoz, hogy a beszélgetés felfedezés, egy izgalmas beszélgetés legyen, ne kikérdezés, a terapeuta és a páciens(ek) ember-ember, egyenrangú kapcsolatát, a beszélgetés élvezetét fenn kell tudni tartani.

Játszani kell! Ez mit jelent? A rogers-i értelemben: elfogadás, empátia, kongruencia. Illetve ahogyan én gondolom: szeretettel fogadni aki jön hozzám, a terhelhetőségét figyelve hatni rá, bátorítani, hogy kompetens a saját életében! Tehát a saját erősségeinek tudatosítása által átmenetinek tekintheti a problémáit. Persze, ha hagyja! Vagyis ha megéri neki változni, azaz meggyógyulni. De nem is meggyógyulni, hanem egészségesnek lenni.

Ez az én egészségpszichológiám esszenciája.!!…

 

A képzésen a „Kreatívan jelen lenni!”-t tanuljuk! Egy kreatív pszichológus a legjobb terapeuta! A kreativitás szabaddá teszi nemcsak a terapeutát, hanem a páciens változási ambícióit is felszabadítja!

Egy kreatív pszichológus reményt ad! Reményt az egészséges léthez!

 

A kreatív pszichológus a tüneteket, a problémákat képes átmenetinek tekinteni! A tünetek ebben az átmeneti térben, ebben a terápiában születő térben képesek átformálódni, átlényegülni a pozitív folyamatokon kifejeződni úgy, hogy az egyén újra teremtve érezze magát! Az átmeneti tér nemcsak a fájdalmak újraélésének és elengedésének a tere lesz ezáltal, hanem a remény tere!  Az remény terében a spontaneitás és az önfelvállalás által teremtődik meg az erőforrásait használó egészséges ember!

 

A terapeuta kreatív, minden hozzá forduló ember esetében megújuló, egyedi jelenléte felszabadítja a tünetei által kommunikáló embert és arra készteti, hogy az egész lényével legyen jelen ne csak a tünetei által. A  terapeuta terápiás vagy diagnosztikus standard jelenléte lebutítja, a standardhoz igazítja, torz módon, a segítségre vágyót. Ekkor már nem én, mint gyógyító alkalmazkodom hozzá, hanem neki kell hozzám elsősorban.

Hát így nem lesz gyors gyógyulás.

Mikor a pszichiátrián dolgoztam úgy fordítottam az asztalt, hogy a pacienseimnek legyen kényelmes. Felém volt fordítva az íróasztal lábtakaró vége. Hát kicsit kényelmetlen volt eleinte, de én mertem hátrébb, másként ülni, hisz ismertem a „szitut”. Így a tesztezés is gyorsan, pontosan ment. Persze biztos nemcsak az asztal tette, hanem az az egyenrangúságon alapuló figyelem is amit igyekeztem adni….

Ez a röviden leírt kép egy szimbolikus helyzet arra vonatkozóan, hogy minden esetben arra törekszem, hogy a hozzám eljövő emberek –mindegy milyen korúak- a lehető legjobban komfortosan érezzék magukat, mert így a szorongató témák is elérhetőek gyorsan, hatékonyan.

A gyerekeknél egyértelműen tudjuk, hogy a játék során elérhetjük a gyerekek belső világát. De hogyan is lehet ezt a legkönnyebben? A felnőtteknél mi a kulcsa a fókusz információk elérésének?

 

Vannak elveim amiket fegyelmezetten betartok a terápiás hatékonyság érdekében. Pl.: A kisbabát is hozzák el szülők ha szükséges,terhes anyákkal is foglalkozom. Persze az apákat minden esetben meg szeretném ismerni!  Vagy, ne csak az index pacienssel dolgozzak. Illetve a szülőK jöjjenek el a gyerekük megértéséhez először a gyerek(ük)eik nélkül a terápiára és persze addig csak ők míg meg nem értették a saját dolgukat, hogy mit kell másként kezelni az életükben és ezek a dolgok sokszor nem a gyerekkel kapcsolatosak….és persze még számos ilyesmi….

 

Ez a képzés, egy szemlélet módot tükröz, ezáltal a divergens gondolkodás alapvető szükségességét erősíti.

Ez a képzés, egy a tudatos érzékelést és a személyes tapasztalatokra épülő a szakmai ént tudatosító önismereti kurzus.

Ez a képzés természetesen, egyszerűen csak egy, a terapeuta önfelvállalását támogató lehetőség.

 

Ebből a rövid betekintőből remélem kiderült, hogy itt a tapasztalások, a terapeuta gyógyító erejének megélése kerül a fókuszba a képzés során!

Látható, hogy a csoportos képzés során sok-sok témával és konkrét esettel foglalkozunk. Én is hozok természetesen folyamatosan saját eseteket, szóban, írásban, felvételről. A résztvevők saját esetei és saját fejlődésük is a középpontba, szóba kerül, ilyen módon. Mindig megvizsgáljuk együtt, azaz felfedezzük, hogyan tud a terapeuta aktívan befogadó lenni, úgy hogy a páciens megmutatkozó aktivitását inspirálja? A terapeuta neutralitása miként válik az átalakulás, a gyógyulást hozó átalakulás katalizátorává? …stb

 

Az eddigiekből már kiderült, hogy számomra fontosabb a kreativitás, mint a reprodukció.

Na, ezt adom tovább, hogy a terápiák mindig egyéniek legyenek, nem a reprodukció gyógyít, hanem a személyes TUDATOS hatás… Így sémák, általánosságok mindig egyénre szabottakká kell, hogy váljanak!…Persze nem ész nélkül, csak az értelmi intelligencia mellé a pszichoterapeuta érzelmi intelligenciájának fejlesztése is társul a tudatosságot szem előtt tartva! ….és természetesen a tudás alkalmazása is, és ilyenek…

Egy időben iparművészeti játékokat terveztem és készítettem. Az iparMŰvészeti tárgyak reprodukálhatósága hangsúlyos. Az én játékaim mindegyike kicsit másabb lett, attól függően, hogy az anyagok minősége a beszerzésük függvényében és persze a kedvem hogyan alakult. Ez nem jelenti azt, hogy a minősége ne lett volna művészi, az mindig az volt. Mert a művészet az valódi dolgokat állít elő, „élő tárgyakat” nem mű dolgokat. Az élő természetessége vonzó!

 

Azért, hogy az élő erőket ébresztgessük a hozzánk forduló emberekben szükséges, hogy mi magunk is folyamatosan nyitottak maradjunk és frissítsük ismereteinket mind szakmai értelemben (fejlődéslélektan, személyiséglélektan, különböző terápiás irányzatok módszerei,spiritualitás, a szomatikus problémák  és a szimbólumok kapcsolatát) mind a művészetek irányában, netalán a műszaki tudományok irányába is ha digitális technológia lehetőségeit is figyelembe vesszük vagy a kvantum medicinát…stb.

Hogyan épül fel a képzés?

A képzés csoportos formában, interaktív módon zajlik. Individuálpszichológiai aktív analízis alapú, de imaginatív, fókuszterápiás, gestalt terápiás,  pszichodramatikus és művészetterápiás  módszereket is alkalmaz.

A képzés időtartama 15 nap.

  1. Bevezetés a közös munkába, a szakmai énből induló a személyes énre is vonatkozó önismereti munka- az önismerethez kötése a képzésnek folyamatosan jelen van-
  2. Szülők a terápiában, bevezetés a gyermek terápiákba, alapok.
  3. Szülők a terápiában, bevezetés a gyermek terápiákba, alapok.
  4. Egyéni játékterápia-báb- elsősorban, de nem kizárólag, nemcsak gyerekekkel, saját játék kedv felfedezése
  5. Egyéni játékterápia-báb- elsősorban, de nem kizárólag, nemcsak gyerekekkel, saját játék kedv felfedezése
  6. Csoportos gyermekterápiák- elsősorban gyermekpszichodráma
  7. Csoportos gyermekterápiák- elsősorban gyermekpszichodráma
  8. Művészetterápiás lehetőségek, nemcsak gyerekeknél
  9. Művészetterápiás lehetőségek, nemcsak gyerekeknél
  10. A magzati korszak és a csecsemőkor családterápiás megközelítése. Anya magzat kapcsolat a terápiákban, demonstrációval
  11. A magzati korszak és a csecsemőkor családterápiás megközelítése. Anya magzat kapcsolat a terápiákban, demonstrációval
  12. – Párterápiás helyzetek, különös tekintettel a pszichés meddőségre
  13. Generációk hogyan jönnek egyszerre terápiára
  14. Nonverbális elemek a terápiákban
  15. A képzés zárása, saját élménnyel, önismerettel

Természetesen a mélységet a résztvevők teherbírása, ismeretei, gyakorlati aktivitása határozza meg. Ez nem elmélet átadás, hanem tapasztalati tudásra épülő tapasztalati tanulás.

A gyakorlatban aktívan benne lévő szakembereket várok, szakmai tapasztalat mindenképpen szükséges! Szakpszichológusi végzettség előny! Jó, ha már van módszerekben jártasság, mert a saját irány megerősítése célja a képzésnek!

 

Havi 1 pénteket szeretnék.(esetleg szombat is szóba jöhet)

Szervezés alatt!

Részvételi díj: szervezés alatt

Max 10 fővel indítom a képzést!

A helyszín szervezés alatt

Jelentkezni, emailben az iren.birizloszabo@gmail.com, eletkerek@eletkerek.hu vagy a 06309984856 telefonon bármelyik hétköznap este 8-9 között

Ezek az alap infok,, lelkes vagyok.

 

 

Az előző, első képzésem résztvevői visszajelzéseiből válogatva szeretném bemutatni a képzés hatását, köszönet nekik az együttlétért :

Miko-Kósa Andrea klinikai szakpszichológus:

„…Szemléletet adott, utat mutatott, mélységet és magasságot és a köztük lévő rétegeket, integrálást…értékek megerősödését kaptam. Példát mutattál arra, hogy lehet átkeretezni dolgokat, meglátni, megtalálni a lényegest a lényegtelen tengerében. Szabadságot és magabiztosságot kezdtem érezni, amiben bátrabban mertem személyesen is megmutatkozni. Én itt újra „megszülethettem”. Egyszerre lehettem szakember, pszichológus, tanítvány, törékeny ember, segítő, vendéglátó, kíváncsi gyermek, csoporttag és úton lévő…..Hálát érzek azért, hogy ezt átélhettem, úgy érzem minden alkalommal gazdagabban mentem haza….nekem ez egy felfedező út volt, ahol biztonságban érez     tem magam, vezetve voltam, de mindig csak annyit mutattál meg, aminek befogadására kész voltam…vágyom arra, hogy ez az út még folytatódjon, folytatnám.”

Mészáros Ágnes klinikai szakpszichológus:

„…Sokszor nehezemre esett a csoportban eltöltött időn túl megfogalmaznom, mit is élek itt át, miben is gazdagszom. A jelenlét volt természetes, a változások, amiket generált pedig értékes hozadékok. Számomra az otthon melegét, a bizalmas légkör meghittségét idézte…köszönet érte”

Babos Eleonóra pedagógiai szakpszichológus:

„…megerősítést kaptam abban, hogy amit ösztönösen alkalmaztam az jó…..a hiányosságok helyett az erőforrásokra koncentrálni és azokat kiemelni, tudatosítani a páciensekben…a saját élmények átbeszélése kapcsán rengeteg olyan információ hangzott el, amit az életemben alkalmazni tudok…”

Tallár-Derda Krisztina tanácsadó szakpszichológus:

„…tudást, technikai jártasságot szereztem a bábozás világában, betekintést a folyamatába…a személyes jelenlét fontosságát, gyógyító erejét tapasztaltam meg… bátorítást, megerősítést és ezáltal szabadságot a terápiás munkában…átéltem, hogy ami az adott pillanatban történik, éppen akkor az a legjobb, a legtökéletesebb amit meg tudok tenni a terápiában… a magzati élmények, anya és a magzat kapcsolatának határai, és ezek felhasználása a terápiás munkában, példák amiket említettél…terápiás keretek újragondolása, legyen idő bemelegedni, megélni a folyamatot és lezárni, egy terápiás ülés 1,5 óra…hálás vagyok, hogy egy olyan csoportba kerültem, ahol a szakmai tudás átadása mellett, a csoport megtartó ereje, és a beszélgetések során volt tere és helye a személyes élményeknek, érzéseknek a megélésére…”

Bökönyszegi Adrienn klinikai szakpszichológus:

„…Megtanultam többféle látásmódot, módszert, amit alkalmazhatok. Rájöttem, hogy mindennek sok oldala van, kevésbé ítélkezem a szülők felett, rengeteg empátiát tanítottál nekem. Empátiát, elfogadást. És azt, hogy nem vagyunk és nem is kell, hogy legyünk mindenhatóak…köszönöm, hogy figyeltél rám, hogy érezted a ritmusom, azt, hogy mikor-mennyit bír el a lelkem…köszönöm, hogy láthattam a szemeidben a csillogást, amikor örültél nekem, a sikereimnek…”

Jasku Henrietta klinikai szakpszichológus:

„… a szülőkkel való munka fontosságát adta nekem a képzés, hogy a gyerekterápia működhet a szülőkkel is, a gyerek nélkül is…a gyerekterápiákban a játékosság és a humor nagyon fontos…a pozitív nézőpontok megtalálását, és azt a tudatot, hogy „mindig van pozitívum!””

Dobronyi Pálma pedagógiai szakpszichológus:

„…azóta bátrabban, kevésbé fontolgatva és óvatoskodva fogalmazok meg, mondok ki érzékelt összefüggéseket, pillanatnyilag megjelenő kérdéseket, még kényes témák esetében is. Spontánabban reagálok. Ez azt is jelenti, hogy erősebben, tisztábban is érzékelek lényeges, érzékeny pontokat a terápia folyamatában…nagyon fontos mintát jelentesz nekem az aktivitásoddal és azzal, hogy a belefeledkezés mellett tudatosan követed a folyamatokat. De ezt még sokszor kell gyakorolnom!…a vezetésed , és ahogyan a képzésben a csoportot hangoltad, (és ahogyan a csoport hangolódott) segített megtapasztalni, hogy lehet úgy együttműködni, hogy ez mindenkinek kellemes legyen. És azt hogy lehet, és azt is hogyan lehet összehangolni önmagunkon belül a különböző énrészeket….több örömöt fedezek fel azóta a mindennapjaimban, és kevésbé félek attól, hogy minek mi lesz a következménye. De azért nem ész/tudatosság nélkül választok!…az elengedés fájdalma után vagy helyébe a reményt állítottad, és ez felszabadít…a „jó úton lenni” érzését is megtapasztalhattam, mind két értelemben…”

Grunda-Wettstein Angéla pszichológus

„…amit szakmailag és emberileg is a képzéstől kaptam egy igazi csoda, épp ezért nehéz szavakban összefoglalni. Szakmailag egy gyakorlati útmutatót, iránytűt kaptam, amiből éltem az egész tanévben, rengeteget tudtam erre a tudásra építeni. Ilyen pl. a szülőkkel való munka új megközelítése, a hosszabb terápiás ülés, ill. a bábterápiás módszertan, a gyerekpszichodráma élmények, valamint a fantasztikus művészetterápiás alkotófolyamatok, amiket itt átélhettem. Ilyen komplex és vitalizáló saját élményekben egy képzés keretein belül sem volt még alkalmam részesülni és ezért végtelenül hálás vagyok, többek között azért is, mert kezdőként ilyen nagyfokú bátorítást és gyakorlati eszköztárat kaphattam… a természetesség és az önfelvállalás két olyan irányelv lett számomra, amik felszabadítanak és (végre) esélyt adnak a hosszútávú boldogságra…Jó volt ráébredni, hogy az önismeret nemcsak a problémáim jobb ismeretét, hanem a meglévő tudásom feltérképezését is jelenti. A képzés minden percéért – mind szakmai és mind személyes szinten nagyon-nagyon hálás vagyok!”

Ezen képzési anyag is szerzői jogokkal rendelkezik. Bármilyen felhasználása a szerző írásbeli engedélyéhez kötött! Az itt név szerint megemlített pszichológusok írásbeli engedélyüket adták a visszajelzéseik megjelenéséhez!

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.